investér i medarbejdertrivsel
Få den bedste arbejdsplads med overskud og lavt sygefravær
Et trivselsforløb hos en virksomhed tager altid udgangspunkt i virksomhedens aktuelle situation og udfordringer. Der behøver hverken være tale om stress eller højt sygefravær, for at prioritere medarbejdertrivsel – ofte er det snakken i krogene og dem/os kultur, der er første tegn på mistrivsel. Dårlig stemning smitter. Derfor er det bedste man som arbejdsgiver kan gøre, at investere både tid og ressourcer i et kompetent forløb, inden situationen forværres, og medarbejdere begynder at få alvorlige stress-symptomer.
Sådan kan et trivselsforløb opbygges:
Indledende samtale
Alle trivselsforløb starter med at afklare, hvilke ønsker og behov i har som virksomhed. Hvad er formålet med trivselsforløbet? Ønsker i at forebygge stress og hjælpe medarbejdere, der allerede har tegn på stress? Mangler medarbejderne energi og overskud til at klare de krav, der stilles? Eller måske noget helt andet? Dette afklarer vi sammen ved den indledende samtale.
Forventningsafstemning
Når vi har afklaret, hvilke behov i har i virksomheden, laver vi en forventningsafstemning, så vi sikrer os, at i får netop dén indsats, i har behov for. F.eks. kan et trivselsforløb starte op med et fælles foredrag, hvorefter medarbejderne kan tilbydes individuelle trivselssamtaler. Efter forventningsafstemningen udarbejdes en kontrakt, så der ikke er tvivl om, hvad der er aftalt.
Eventuelle individuelle samtaler
Hvis i som virksomhed har besluttet at investere i medarbejdernes trivsel ved at tilbyde dem individuelle trivselssamtaler, kan disse starte op med kort varsel. Det er vigtigt at sætte ind med hjælpen hurtigst muligt, når en medarbejder af forskellige grunde ikke trives fuldt ud, så vi kan forebygge eller mindske sygefravær.
Hjælp til selvhjælp
Både vores foredrag og individuelle forløb har fokus på at give medarbejderne hjælp til selvhjælp. Målet er, at medarbejderne får en større indsigt og nogle helt konkrete redskaber til at forebygge og håndtere stress eller andre faktorer, der har betydning for dere fysiske og mentale helbred.
Implementering
Afhængigt af jeres ønsker og behov, tilbyder vi både korte og længerevarende trivselsforløb på virksomheden. Vi følger jer gerne på vej, så den gode trivsel blandt medarbejderne igen kommer til at blomstre, også på den lange bane.
Samarbejde
Har i på virksomheden i forvejen en god trivsel blandt medarbejderne, kan vores foredrag bidrage til at fastholde denne. Oplever i udfordringer med et højt sygefravær, kan et enkelt foredrag sjældent skabe mirakler alene. Derfor vil der være behov for at indgå i et tæt samarbejde med et fælles fokus, så der bliver sat ind på flere fronter, der kan øge medarbejdernes fysisk og mentale trivsel.
Gennemtestet metode af trivselskonsulent med fagligt stærke kompetencer og årelang erfaring
Et trivselsforløbs succes afhænger i høj grad af velviljen blandt medarbejderne og intentionen om at skabe en bedre arbejdsplads for alle. Derfor er den menneskelige faktor og forståen for individets behov og motivationsmønstre, utrolig vigtig.
Indehaver af Bezoni, Berit Zoëga har mange års erfaring med coaching for private og hos virksomheder, og holder desuden en erhvervspædagogisk diplomuddannelse med fokus på motivation og forandringsprocessor. Hun er derudover certificeret stresscoach med lang erfaring inden for både forebyggelse og behandling af stress.